Skip til primært indhold

Igangværende ph.d.-projekter

CFPK har aktuelt 3 ph.d.-studerende tilknyttet.

En ph.d. er en 3-årig forskeruddannelse, hvor man selvstændigt gennemfører et videnskabeligt projekt og afslutter med en skriftlig afhandling og et mundtligt forsvar. Man skal have en kandidatgrad eller tilsvarende for at blive godkendt til en ph.d.-uddannelse. Ph.d. står for "philosophiae doctor", som oversat til dansk betyder "doktor i filosofi".

Læs om Elnas, Helles og Lunas ph.d.-projekter nedenfor:

Mit ph.d.-projekt fokuserer på, hvordan patienter og pårørende kommer til orde i samtale med sundhedsprofessionelle. Projektet tager udgangspunkt i nyligt henviste patienter og deres pårørende på to specialiserede ambulatorier på OUH. Fokus er på patienters og pårørendes perspektiv. Det bliver undersøgt på forskellig vis gennem tre forskningsspørgsmål: 

1)    Hvordan deltager patienter og pårørende i samtaler på specialiserede ambulatorier? 
2)    Hvad er patienters og pårørendes forventninger til og erfaringer med at være involveret i kliniske samtaler?
3)    Hvordan kan patienters og pårørendes involvering i samtaler styrkes? 

Fire patientpartnere har været involveret i alle forskningens faser, og deltagerne i projektet er aktivt deltagende gennem løbende refleksionssamtaler og afprøvning af nye handlinger. 

Ph.d.-projektets fokus er at udvikle og teste digitale redskaber, som kan fremme en fælles dagsorden til stuegang, hvor patienten og de pårørende deltager som aktive medspillere i samtalen.

Mit ph.d.-projekt undersøger, hvordan sundhedspolitik former organisatoriske strukturer og institutionelle diskurser i Region Syddanmark med særligt fokus på udeblivelser og aflysninger af hospitalsaftaler. Projektet analyserer, hvordan politiske og organisatoriske rammer påvirker sundhedspersonalets perspektiver og kliniske praksis, udformningen af fysiske og administrative arbejdsgange samt relationerne mellem patienter og sundhedsprofessionelle. Et centralt fokus er, hvordan strukturelle vilkår kan placere patienter i sårbare positioner, hvor de risikerer at blive overset eller marginaliseret.

Projektet stiller tre overordnede forskningsspørgsmål:
1. Hvordan former sundhedspolitik diskurser og organisatoriske strukturer omkring patientansvar?
2. Hvordan påvirker institutionelle og organisatoriske dynamikker kommunikationen og relationerne mellem sundhedspersonale og patienter – særligt i forhold til oplevelser af ansvar, skyld og skam?
3. Hvilken betydning har idéer om sårbarhed for kliniske vurderinger og praksisser, og hvordan påvirker de patienters adgang til behandling?

Projektet anvender institutionel etnografi kombineret med samtidshistorisk dokumentanalyse. Metodisk omfatter det feltarbejde på hospitalsafdelinger, interviews med patienter og sundhedsprofessionelle samt en aktiv inddragelse af patienter som medskabere i forskningsprocessen.

APPFWU01V