Nyheder
Seneste nyt fra CFPK - november 2025:
Invitation til symposium
Sammen med Center for Klinisk Epidemiologi og Indvandrermedicinsk Klinik afholder vi et symposium om vores forskning i udeblivelser fra hospitalsaftaler. Det er d. 3. december 2025 fra kl. 14:00 til 16:00 på OUH, og alle interesserede er velkomne
På symposiet vil vi dele nye resultater fra de kvantitative og kvalitative studier, og ved dialog og workshops vil vi udforske strukturelle og kommunikative løsninger
Tilmelding senest 20. november 2025 via Plan2Learn.
________________________________________
Ny bevilling fra DFF
Det var med meget stor begejstring, at vi i denne måned modtog beskeden om, at vi sammen med Center for Klinisk Epidemiologi har fået bevilget kr. 5.145.420,- fra Det Frie Forskningsråd (DFF). Det giver os mulighed for at fortsætte vores forskning i forhold til Udeblivelser og Aflysninger. Derunder arbejdet med at identificere barrierer i systemet og afprøve nye løsninger. Med denne bevilling bliver med fokus på mennesker med psykisk sygdom og somatiske sygdomsforløb.
________________________________________
Publikationer i CFPK
Abildgren, L. (2025). Reimagining critical care through the lens of family-centred care interventions. Intensive and Critical Care Nursing, 90, 104153. https://doi.org/10.1016/j.iccn.2025.104153
Omdrejningspunktet er at vi skal turde udfordre og gentænke intensiv- og kritisk pleje ved aktivt at integrere et familiecentreret perspektiv — altså at se patienten som mere end et enkelt individ, men i tæt relation til deres nære pårørende — med henblik på at optimere pleje, kommunikation og beslutningsprocesser i kritiske forløb.
Abildgren, L., Lebahn-Hadidi, M., Mogensen, C. B., Toft, P., Steffensen, S. V. and Hounsgaard, L., Transferring health professionals’ social and cognitive skills: key findings from a qualitative investigation, Advances in Simulation (2025) 10:30 https://doi.org/10.1186/s41077-025-00356-0
Artiklen fremhæver kerneresultaterne fra ph.d.’en - altså hvordan kvalificerede sundhedsprofessionelle overfører sociale og kognitive færdigheder erhvervet via simuleringsbaseret træning til faktisk klinisk kompetence i hverdagen. Fundene viser, at overførslen sker på tre niveauer: individuelt, interkollegialt og organisatorisk – og fremhæver, at det organisatoriske niveau ofte mangler støtte, hvis de sociale og kognitive færdigheder skal blive til reel kompetence.